Due diligence - van noodzaak naar toegevoegde waarde

Due diligence vormt een vast onderdeel van het overnameproces, maar wordt (te) vaak gezien als een ‘moetje’. Hoe kan een due diligence de beslisser optimaal ondersteunen in de te maken beslissing? Is de vraag en de behoefte van de beslisser altijd duidelijk? Wat is nodig om analytischer en diepgaandere inzichten te creëren om naast de vaste onderzoekselementen inzichten te verschaffen die leiden tot betere beslissingen.

In vervolg op de sessie in 2017 laten wij aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden zien hoe dit in werkelijkheid gaat. Wij zullen dit onder andere illustreren aan de hand van de overname van Travelbags door RTL Ventures en hoe er vanuit verschillende databronnen gecombineerde analyses zijn gemaakt die leiden tot beter inzicht in het bedrijf. Tevens nemen we u mee in een recente Vendor Due Diligence waarbij diverse recente en zelfs onderhanden acquisities toegevoegd moesten worden aan de te verkopen target.

Tenslotte nemen wij u mee in een aantal veel voorkomende transactie-issues die wij vanuit onze praktijk tegenkomen. Hierbij zullen wij aangeven waarom wij in de praktijk onze werkzaamheden in fasen splitsen waarbij wij ons in fase 1 met name richten op werkkapitaal, net debt en current trading. Deze punten blijken altijd van wezenlijk belang voor de uiteindelijke (ver)koopprijs welke in een vroeg stadium behandeld kunnen worden zodat in fase 2 geen of beperkte discussie bestaat of ontstaat over de prijs.

Deze workshop wordt verzorgt door Ralph Hoogerhuis en Saskia Hinkenkemper.

  NIRV leden krijgen voor deze workshop 1 PE punt

 

 

Deel via:

Terug naar overzicht